Försättsbild

Försättsbild

måndag 4 juli 2011

Ullervad loppis...

... åkte jag till igår för andra året i rad. Det är en väldigt stor och bra loppis som är en gång om året vid en idrottsplats. Förra årets fynd kan du ser här.

I år fyndade jag också. Det blev en matta även i år, denna gången för 20 kronor. Den är H E L T perfekt! Jag har länge letat efter en ljus, diskret matta till köket och denna blev helt perfekt för detta ändamål! Den är i tyg men ser lite ut som Pappelinas plastmattor i två olika nyanser. Vet ni vilka jag menar? De är väl av de "nyare" i deras sortiment. Detta var det första fyndet, men det skulle komma fler...







Jag åkte dit med mina nattliga gäster Challe och Jonas som sovit här efter bröllopet. Väl där träffade vi Carro och Magnus - också gäster fr b-loppet, bloggvän och "gammal" vän. De hittade inte så mycket utan gav snart upp. Jag ville inte lämna Ullervad utan lite tyngre packning. Så jag gick tillbaka till "ringen". Folk står i en stor, stor ring och packar upp varor hela tiden så går man tillräckligt många varv så kan det blir lite fynd - vilket det blev:







Ett litet glasfat med tillhörande mini-assietter/småskålar. Vet ej vad det är till för - vet ni? Tänkte använda det till lite tilltugg eller annat, men helst till att servera Macarons på - när jag nu lär mig göra det. Tänk er: Små rosa söta Macarons på det "större" fatet, (ca 12-15 cm i diameter) och så får varje person ta ett litet fat att lägga sin sötsak på (c: 10 kronor för allt! Jakten fortsatte och snart hittade jag en tjusig gammal burk:







Den fick jag för 10 kronor! Så fin är den! Riktigt gammal också tror jag! i fint skick inuti och inga konstiga lukter som man ibland kan råka ut för. I den har jag gårdagens bakade bullar ur en av Leilas böcker. De är helt ljuvliga - inte så konstigt med tanke på mängden smör i. Men ni vet ju vad jag tycker om smör: Gott!




Det sista fyndet som jag fick tag på efter att ha gett ringen ett varv till var dessa sex tallrikar, Amalia från Rörstrand, mycket lik mina koppar Amanda, Rörstrand (som jag säljer och som ni kan se på bild i detta inlägg):




Men nu när jag har matchande tallrikar så blir man ju lite tveksam till å sälja kopparna. Tallrikarna blev det lite drama om. En tant hävdade att hon var spekulant på dessa först. "Jaha" sa jag och kollade vidare - för det var hon inte. Men hon höll på å gneta med sin kompis så då sa jag åt henne att "Vi får buda om det, och jag kommer inte ge mer än 5 kr/tallrik så då antar jag att du får dem". Men nej. Surkärringen var också en snålkärring och hade tänk sig det ännu billigare. Så jag fick dem! Men ändå - när jag hade sagt vad jag tänkt ge - och när jag hade betalat och fått dem, så fortsatte hon muttra om hur "Billigt jag fått dem". *suck*

Det var fynden för denna helg! Några till saker har jag, men de är nersmutsade och står i diskmaskinen. Ha det gott!

Inga kommentarer: