Försättsbild

Försättsbild

onsdag 5 januari 2011

"Det är svårare att komma ut än att kvala till OS"

Okej. Jag är säkert väldigt seg. Men upptäckte via ett klipp på UR:s hemsida att den forne längdhopparen Peter Häggström kommit ut som gay. I Aftonbladets artikel om att han "kommit ut" (känns  fel att ha Aftonbladet som en källa... hm) så säger han (I quote): "

Det är svårare att komma ut än att kvala till OS


Jag tycker att det är synd att man ska behöva komma ut. Hur många heterosexuella känner du som har behövt komma ut? Jag har inte det. Kanske är jag ett undantag, men jag tror inte det. Jag har länge undrat vara alla idrottsmän/kvinnor är som är homosexuella. För visst finns de. Men jag förstår om det är svårt att komma ut, för idrottvärlden (och samhället i stort) uppmuntrar inte direkt till något annat än homosexualitet. Tidigt - inom idrottens världs - får man höra att om man inte är duktig så spelar man som en kärring eller som en bög. Svårt att då  vara duktig och att till och med vara bög...

Ja...

Det här med att komma ut tycker jag är något av det häftigaste som finns (trots att jag är emot att man ska behöva komma ut). Tänk vilken känsla ändå, att bara komma ut och visa hela världen vilken sexuell läggning man har... Vem man är - för man är väl sin sexuella läggning? Eller? Vilka andra har egentligen med det att göra? (En visst ironisk ton kan ha förekommit i vissa delar av detta inlägg..)



Inga kommentarer: